sobota, 30 listopada 2013

Andrzejki-Wróżby
Wieczór wróżb odprawianych z 29 na 30 listopada. Jest to ostatnia okazja do pobawienia się przed adwentem. Obecnie andrzejki to świetna zabawa  i okazja do spotkań towarzyskich, dawniej jednak obchodzono ją z wielką powagą. Pomimo zmian kulturowych i różnych obyczajów przejętych od innych narodów lanie wosku i wróżenie z kart, to wciąż najważniejsze zajęcie Polaków w andrzejki, bez względu na wiek, wykształcenie czy wykonywany zawód.


Standardową wróżbą jest lanie wosku. Ważne są również sny, jeżeli w andrzejkową noc przyśni się coś dobrego to właśnie tego można się spodziewać. Był też zwyczaj, iż panny rozbierały się do naga i wybiegały do drewutni, ta z nich , która najszybciej powróciła do izby z całym naręczem drewna mogła szykować się do ślubu. Podczas tego rytuału  było bardzo wesoło a śmiechom nie było końca.Ja proponuję dzisiejszym pannom, aby w wieczór andrzejkowy zerwały gałązkę wiśni i wstawiły do wazonu z wodą jeśli zakwitnie w Boże Narodzenie będzie zwiastowała rychłe wesele.

Oczywiście żeby tradycji stała się zadosć (czy jak to tam) z nudów zaczęłam sobie wróżyć: z wosku, ze szpilek, z karteczek, z włosa, z zapałek, ze skórki od jabłka
ze szpilek wyszło mi ze niedługo wyjadę, okradną mnie i że szczęści mi sprzyja
z karteczek wyszedł mi kolor czarny- pech
z włosa za pierwszym razem wyszła mi literka P za drugim W a za trzecim razem M
z zapałek wyszło mi ze moje życzenie spełni się w ciągu roku :)

ze skórki od jabłka wyszła mi literka M

wróżby brałam z tej strony http://www.wrozbyonline.pl/andrzejki




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz